Jak realizować założenia CSR i ESG dzięki własnej fundacji?

W dobie rosnącej odpowiedzialności społecznej firm, koncepcje CSR (Corporate Social Responsibility) oraz ESG (Environmental, Social, Governance) stały się kluczowe dla budowania długoterminowej wartości przedsiębiorstw. 

Własna fundacja może być skutecznym narzędziem do realizacji strategii CSR i ESG, pozwalając firmie angażować się w działania na rzecz społeczeństwa i środowiska w sposób bardziej zorganizowany i transparentny. W tym artykule przyjrzymy się, jak fundacja może wspierać cele CSR i ESG oraz jakie korzyści przynosi jej założenie.

Fundacja jako narzędzie realizacji strategii CSR

CSR obejmuje dobrowolne działania firm na rzecz społeczeństwa i środowiska, wykraczające poza wymagania prawne. Dla jakich firm te aspekty mają znaczenie?

  • Duże przedsiębiorstwa, które chcą budować zaufanie klientów, społeczności oraz partnerów biznesowych,
  • Małe i średnie firmy (MŚP), które szukają sposobu na wyróżnienie się na rynku oraz wzmocnienie relacji z lokalnymi społecznościami,
  • Start-upy i firmy innowacyjne, które chcą pokazać swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i etykę biznesu,
  • Firmy produkcyjne i przemysłowe, dla których dbałość o środowisko oraz odpowiedzialne zarządzanie zasobami może stanowić przewagę konkurencyjną,
  • Przedsiębiorstwa technologiczne, które chcą podkreślić swoje działania na rzecz edukacji, innowacji i równego dostępu do nowoczesnych rozwiązań,

Własna fundacja umożliwia przedsiębiorstwom skuteczniejszą realizację tych założeń poprzez strukturalne podejście do działań społecznych.

Dzięki własnej fundacji firma może prowadzić spójne i długofalowe programy społeczne, zamiast angażować się w jednorazowe akcje charytatywne. Zmienia się więc podejście i sposób patrzenia firmy na zaangażowanie społeczne. Przedsiębiorstwo zaczyna planować i realizować działania społeczne patrząc na nie w długim horyzoncie czasu.

Pozwala to na większy wpływ na beneficjentów oraz lepszą identyfikację firmy z określoną misją.

Przykładem może być Fundacja LPP, która wspiera edukację oraz prowadzi inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Zgodnie z informacją na stronie tej fundacji na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu przeznaczono już 1 554 000 zł.

Własna fundacja to dodatkowe możliwości niedostępne dla firm

Fundacja ma dodatkowe możliwości pozyskiwania środków, które są niedostępne dla podmiotów gospodarczych. Chodzi przykładowo o środki na działalność społeczną (tzw. działalność pożytku publicznego). 

Dobrym przykładem jest tutaj Fundacja MKW Pomagamy. Fundacja została powołana przez firmę MKW SA, która zajmuje się pielęgniarską opieką długoterminową, fizjoterapią i teleopieką. 

Fundacja MKW Pomagamy realizuje działania w zakresie pożytku publicznego, których spółka realizować nie mogła, np. aktualnie fundacja realizuje projekt w ramach Nowego FIO, gdzie zajmuje się aktywizacją seniorów na terenie gminy Tuczępy w woj. świętokrzyskim. Fundacja pozyskała na ten cel dotację w kwocie ok. 300 tys. zł. 

Poza tym fundacja ta jako tzw. przedsiębiorstwo społeczne stworzyła miejsca pracy dla 10 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Pozyskała przy tym ok. 470 tys. zł na utworzenie i utrzymanie tych miejsc pracy. Za te środki kupiono m.in. sprzęt rehabilitacyjny. 

Budowanie wizerunku odpowiedzialnej firmy

Przejrzysta działalność fundacji, która przynosi wymierne efekty zwiększa zaufanie interesariuszy, w tym klientów, inwestorów i partnerów biznesowych. Fundacja jako część strategii CSR wzmacnia autentyczność działań firmy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.

Dobrym przykładem jest w tym zakresie Fundacja PZU, która angażuje się w edukację, zdrowie i bezpieczeństwo.

Współpraca z organizacjami i społecznościami lokalnymi

Fundacja pozwala firmie lepiej identyfikować potrzeby społeczności lokalnych i skuteczniej angażować się w projekty społeczne, edukacyjne i ekologiczne. Możliwe jest również nawiązanie współpracy z innymi organizacjami non-profit, co zwiększa skalę oddziaływania.

Przykładem jest Fundacja KGHM Polska Miedź, która finansuje inicjatywy kulturalne, edukacyjne i zdrowotne w regionach, gdzie działa firma.

Jak fundacja wspiera cele ESG?

ESG to zestaw standardów oceniających działalność firmy pod kątem ochrony środowiska (Environmental), zaangażowania społecznego (Social) oraz ładu korporacyjnego (Governance). Te aspekty mają kluczowe znaczenie dla firm:

  • Duże przedsiębiorstwa – w 2025 roku wszystkie duże podmioty (które średniorocznie zatrudniają ponad 500 pracowników) będące emitentami na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) muszą przygotować raport ESG za rok 2024; w kolejnych latach obowiązek ten będzie dotyczył coraz szerszej grupy odbiorców – w 2026 roku raportować będą musiały również inne podmioty, niekoniecznie notowane na giełdzie, które spełniają warunki dużej firmy, 
  • Chcących przyciągnąć inwestorów – coraz więcej inwestorów kieruje swoje środki w przedsiębiorstwa spełniające standardy ESG,
  • Planujących ekspansję międzynarodową – zgodność z normami ESG może być warunkiem współpracy z zagranicznymi partnerami,
  • Dbających o reputację – fundacje działające w obszarach ESG wzmacniają wizerunek firmy jako odpowiedzialnego podmiotu,
  • Firm z sektora IT i nowych technologii – które chcą być liderami w obszarze zrównoważonego rozwoju i etycznego wykorzystywania zasobów,
  • Firm współpracujących z globalnymi korporacjami – zgodność z ESG może stanowić kluczowy element warunkujący kontynuację i rozwój współpracy w ramach łańcucha dostaw.
  • Firmy działające w łańcuchu dostaw dużych korporacji – dla nich zgodność z ESG może być kluczowym warunkiem współpracy z globalnymi partnerami biznesowymi,
  • Podwykonawcy i dostawcy dużych przedsiębiorstw – które chcą spełniać wysokie standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju, etyki i społecznej odpowiedzialności.

Własna fundacja może wspierać realizację założeń ESG firm. W raporcie ESG jest bowiem odpowiednie miejsce, by opisać inicjatywy fundacji powołanej przez przedsiębiorstwo. 

Jakie dokładnie działania może podejmować fundacja w ramach poszczególnych obszarów ESG? Przyjrzymy się szczegółom. 

Environmental – działania na rzecz ochrony środowiska

Dla przykładu fundacja może realizować programy ekologiczne, takie jak:

  • Sadzenie drzew i renaturyzacja terenów – wspieranie inicjatyw zalesiania i rekultywacji terenów zdegradowanych,
  • Edukacja ekologiczna dla dzieci i młodzieży – organizowanie warsztatów, konkursów i projektów edukacyjnych,
  • Projekty związane z odnawialnymi źródłami energii – finansowanie instalacji fotowoltaicznych i wspieranie badań nad energią odnawialną,
  • Wspieranie działań związanych z gospodarką obiegu zamkniętego – promowanie recyklingu i ponownego wykorzystywania surowców.

Teraz czas na przykłady. 

Fundacja Banku Ochrony Środowiska

Przykładem fundacji korporacyjnej, która realizuje cele w tym obszarze jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska. Wśród ciekawych inicjatyw tej fundacji jest:

  • Akademia Fundacji BOŚ – ogólnopolski konkurs grantowy adresowany do młodzieży szkolnej oraz studentek i studentów; ideą konkursu jest wspieranie najlepiej działających uczniów, nauczycieli i studentów w obszarze ochrony środowiska (dotychczasowe osiągnięcia, a także projekt działań planowanych do sfinansowania z grantu w ramach konkursu),
  • Filmeko – konkurs filmowy, który zachęca dzieci i młodzież w wieku szkolnym do stworzenia własnego filmu edukacyjnego na temat wybranego zagadnienia związanego z ochroną środowiska. 

Fundacja Leroy Merlin – zrównoważony rozwój i ekologia

Fundacja stworzona przez sieć sklepów budowlanych Leroy Merlin angażuje się w projekty związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Wspiera inicjatywy mające na celu poprawę jakości środowiska naturalnego oraz edukację ekologiczną.

Wśród działań tej fundacji są:

  • akcje sprzątania świata, 
  • granty lokalne, który łączą zaangażowanie i potrzeby pracowników LM – naszych wolontariuszy z potrzebami lokalnej społeczności – dotyczą one remontów wewnątrz oraz na zewnątrz budynków oraz upiększania przestrzeni zielonej (ogrody terapeutyczne, ogródki przyszkolne, przedszkolne, szpitalne, ogrody społeczne i inne strefy zielone).

Social – wsparcie społeczne

W obszarze społecznym fundacja może:

  • Wspierać edukację i rozwój zawodowy wśród grup defaworyzowanych – organizowanie kursów zawodowych i programów stypendialnych,
  • Finansować programy zdrowotne i profilaktyczne – wspieranie badań medycznych, finansowanie szczepień i programów profilaktyki zdrowotnej,
  • Organizować działania na rzecz integracji społecznej – wsparcie inicjatyw przeciwdziałających wykluczeniu społecznemu,
  • Wspierać inicjatywy promujące równość i inkluzywność – projekty wspierające prawa mniejszości i grup marginalizowanych,
  • Finansować badania nad nowymi technologiami ułatwiającymi życie osobom z niepełnosprawnościami – rozwijanie narzędzi asystujących i innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Teorię mamy za sobą – czas na przykład. 

Marco Gliwice – więcej niż produkcja, czyli biznes z misją społeczną

Unikalność w każdym detalu
Marco Gliwice to firma, która specjalizuje się w produkcji drobnych elementów nadających wyjątkowy charakter różnym przedmiotom – od akcesoriów samochodowych po detale wyposażenia. Dzięki precyzji i dbałości o detale, produkty Marco Gliwice przyczyniają się do podkreślania unikalności codziennych rozwiązań.

Fundacja Marco Pomagamy – serce społecznej odpowiedzialności
Wartości firmy wykraczają jednak daleko poza samą produkcję. Marco Gliwice powołało do życia Fundację Marco Pomagamy, która jest naturalnym przedłużeniem misji firmy. To nie tylko przestrzeń do realizacji społecznych inicjatyw, ale także istotny element budowania kultury organizacyjnej. Fundacja łączy ludzi, inspiruje do działania i pokazuje, że sukces biznesowy może iść w parze z realnym wpływem na otoczenie.

W jaki sposób fundacja pomaga lokalnej społeczności? Przede wszystkim:

  • dofinansowuje ciekawe projekty charytatywne,
  • edukuje i podnosi świadomość z zakresu zrównoważonego rozwoju,
  • promuje wolontariat, 
  • przekazuje dobra materialne najbardziej potrzebującym,
  • wspiera akcje z zakresu ekologii i ochrony środowiska naturalnego.

Zaangażowanie, które zmienia
Pracownicy Marco Gliwice chętnie angażują się w działania fundacji, co przekłada się na ich większą satysfakcję z pracy, motywację i rozwój. Aktywność w projektach społecznych pozwala im zdobywać nowe kompetencje, które później wykorzystują w codziennych obowiązkach zawodowych. To doskonały przykład na to, jak odpowiedzialność społeczna wzmacnia nie tylko firmę, ale także jej ludzi.

Marco Gliwice udowadnia, że biznes może być czymś więcej niż tylko realizacją celów ekonomicznych – może być platformą do tworzenia realnych zmian w otoczeniu i życiu ludzi. To firma, która łączy precyzję w produkcji z sercem do pomagania.

Governance – przejrzystość i etyka w biznesie

Fundacja może być dowodem na to, że firma działa zgodnie z wysokimi standardami etycznymi, dzięki:

  • Przejrzystym raportom finansowym – regularne publikowanie sprawozdań z działalności, z których będzie wynikało, jakie były źródła finansowania fundacji oraz na co przeznaczono pozyskane środki, 
  • Niezależnym audytom – zapewnienie transparentności i zgodności z regulacjami.

Korzyści wynikające z posiadania fundacji – podsumowanie

Założenie własnej fundacji przynosi przedsiębiorstwu szereg korzyści, które wykraczają poza standardowe działania CSR i ESG. Przyjrzyjmy się teraz szczegółom. 

Wzrost zaufania klientów

Konsumenci coraz częściej wybierają marki zaangażowane społecznie. Posiadanie fundacji świadczy o długoterminowym zaangażowaniu firmy w rozwiązywanie istotnych problemów społecznych i środowiskowych, co buduje lojalność klientów.

Zwiększona lojalność i zaangażowanie pracowników

Pracownicy chętniej identyfikują się z firmą, która aktywnie działa na rzecz dobra publicznego. Udział w inicjatywach fundacji może zwiększyć satysfakcję z pracy oraz przyciągnąć utalentowanych kandydatów podzielających wartości firmy.

Dobrym przykładem jest tutaj fundacja założona przez agencję marketingową Sarigato. Wśród efektów działań fundacji jest m.in.:

  • ponad 4 mln. zł. przekazane na pomoc bezdomnym zwierzętom, 
  • 272 677 kilogramów karmy, dostarczonej do schronisk i mniejszych organizacji
  • 131 795 zakupionych dawek leków i suplementów dla zwierzaków

Fundacja ta pokazuje, że firmie chodzi o coś więcej niż zarabianie pieniędzy. Dzięki temu pracownicy mają poczucie, że nie pracują tylko po to, by zarobić na własne utrzymanie, lub by właściciel stał się bogatszy, ale za wiedzą, że za ich pracą stoi pewna misja i idea. 

Dzięki takiemu podejściu, miejsce pracy jest bardziej ludzkie i bez wątpienia bardziej przyjazne, a pracownicy stają się bardziej zaangażowani. 

Co więcej, właśnie to zaangażowanie jest źródłem przewagi konkurencyjnej, co bezpośrednio wspiera cele biznesowe Sarigato. 

Kontrola i wpływ firmy jako fundatora na działania fundacji

Przez odpowiednie zapisy statutu fundacji firma jako fundator może mieć duży wpływ na sposób działania fundacji, zakres i skalę realizowanych celów. Firma też będzie decydować, w którym kierunku fundacja będzie się rozwijała.

Poza tym powołując fundację firma jest też w stanie zapewnić nie tylko realizację celów społecznych, ale i realizację swoich celów biznesowych 

Ulgi podatkowe

Fundacje mogą korzystać z preferencji podatkowych, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie środkami przeznaczonymi na cele społeczne.

Są tutaj co najmniej dwa istotne aspekty:

  • darowizny – firma może odliczyć darowiznę przekazaną na rzecz fundacji od podstawy opodatkowania (limit: 10% dochodu rocznie),
  • zwolnienie z podatku dochodowego – jeśli przeznaczymy dochód fundacji na niektóre cele społeczne (np. pomoc społeczną, ochronę środowiska, czy sport), to fundacja nie zapłaci podatku dochodowego

Możliwość ubiegania się o granty i dofinansowania

Jako organizacja non-profit, fundacja ma dostęp do dodatkowych źródeł finansowania, które są niedostępne dla zwykłych firm. Pozwala to na realizację większych projektów bez obciążania budżetu firmy.

Możliwość budowy społeczności wokół celów społecznych i zbierania darowizn

Kolejnym źródłem finansowania działań fundacji mogą być darowizny od osób fizycznych. Wiele fundacji założonych przez firmy buduje społeczność osób wokół swoich celów i zachęca do wpłat darowizn. 

Długofalowa strategia CSR

Fundacja pozwala na systematyczne i długoterminowe planowanie oraz realizację działań społecznych, co zwiększa ich skuteczność i wpływ.

Tym samym zaangażowanie społeczne firmy wykracza poza jednorazowe akcje, co potęguje i zwielokrotnia efekty wizerunkowe. 

Lepsze relacje z inwestorami

To wszystko przekłada się na lepsze relacje z inwestorami.

Inwestorzy coraz częściej zwracają bowiem uwagę na zaangażowanie firm w zrównoważony rozwój.

Posiadanie fundacji jest istotnym sygnałem o odpowiedzialnym podejściu firmy do zarządzania i jej długoterminowej strategii.

Podsumowanie

Własna fundacja to potężne narzędzie, które pozwala firmie efektywnie realizować założenia CSR i ESG. Dzięki niej przedsiębiorstwo może podejmować spójne, długofalowe działania społeczne i środowiskowe, wzmacniać swoją reputację oraz budować zaufanie wśród klientów i inwestorów.

Jeśli zastanawiasz się, czy fundacja będzie realizowała Twoje cele, nie tylko CSR, czy ESG, ale również cele biznesowe, to odezwij się do nas. Chętnie porozmawiamy o Twojej indywidualnej sytuacji. 

Waldemar Żbik
Waldemar Żbik
Artykuły: 12

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do treści